Pesula-podcastin ensimmäisessä jaksossa pohditaan, mihin yritysten vastuullisuusvertailut perustuvat, mihin kannattaa kiinnittää huomiota yrityksen vastuullisuutta arvioidessa sekä miten vastuullisuudesta voi ja pitäisi viestiä. Heidi Korvan ja Anniina Mustalahden kanssa studiossa aiheesta keskustelee vastuullisen liiketoiminnan professori Minna Halme.
Historian ensimmäisessä Pesula-podcastin jaksossa hyppäämme suoraan syvään päätyyn ja survomme pyykkirumpuun yritysvastuun – kokonaisena käsitteenä. Vastuullisuudesta toitotetaan kaikialla, ja se on noussut liiketoimintastrategioiden kärkiteemaksi, jonka varmentamiseen painetta kasaavat jo institutionaaliset sijoittajatkin. Enää yritysvastuusta puhuttaessa ei voi tukeutua pelkkään markkinointikoneistoon, vaan omaa toimintaa täytyy hankintaa myöten tarkastella ihmisoikeuksien, ilmaston ja luonnon monimuotoisuuden näkökulmasta.
Tästä huolimatta vastuullisuuden varmistaminen on yrityksissä, ainakin toistaiseksi, monelta osin vapaaehtoista. Mistä siis voi tietää, onko vastuullisena esittäytyvä yritys oikeasti vastuullinen? Pitäisikö viherpesukellojen soida, kun markkinointikoneisto alkaa luukuttaa vastuullisuutta? Tätä me, eli Heidi Korva ja Anniina Mustalahti, käsittelemme Pesulan ykkösjaksossa.
Mistä tunnet sä vastuullisen yrityksen?
Keskustelemme jaksossa Aalto-yliopisto vastuullisen liiketoiminnan professorin Minna Halmeen kanssa muun muassa siitä, mihin perustuu Pohjois-Euroopan laajuinen Sustainable Brand Index -tutkimus, jossa selvitetään kuluttajien mielestä vastuullisimmat yritykset. Keskustelemme Halmeen kanssa myös siitä, mihin tulisi kiinnittää huomiota yrityksen vastuullisuutta tarkasteltaessa. Professorin vinkit yllättivät meidätkin! Gallupissa lentävä reportterimme Susanna Koivistoinen kysyy kansalaisilta, mitkä yritykset ovat heidän mielestään vastuullisia ja miksi.
Vastuullisuuskäsitteeseen kätkeytyy niin hurja määrä erilaisia määreitä ihmisoikeuksista ympäristöön ja ilmastosta yhteiskuntaan, että pelkästä vastuullisuuden kattokäsitteestä puhuttaessa sen merkitys katoaa kuin lankapuhelinverkko. Siksi pyöräytimmekin Pesulan Mankeliin vastuullisuusmainosten paraatipaikan eli Helsingin Sanomien etusivun mainokset, ja tarkastelimme, miten yritykset oikein viestivät vastuullisuudestaan isoille massoille. Mikä toimii ja mikä ei?
Halmeen mukaan suomalaiset yritykset ovat arkoja viestimään vastuullisuudesta. Enemmänkin olisi syytä nostaa kissan häntää. Entä mitä Minna Halme on mieltä: onko parempi viestiä vaikkakin hieman kökösti kuin ei ollenkaan?
Vastuullisuus on hirvittävän monitahoinen ilmiö, kuten Halmekin asian ilmaisi. Vastuullisen yrityksen tunnistaminen ei ole helppoa, mutta lupaamme, että ensimmäisestä jaksostamme saat eväitä salapoliisityöhön sekä myös tietenkin vastauksen siihen, ovatko yritykset ahneita viherpesijöitä. Ota ensimmäinen Pesula-jaksomme kuunteluun Spotifysta ja kerro meille, mitä pidit siitä. Pyykkäilemisiin!